Thursday, July 09, 2009

::LEGA::

Alhamdulillah, akhirnya mesyuarat kabinet semalam (8/7/2009) telah membuat keputusan untuk mengembalikan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam BM secara berperingkat pada tahun 2012.

Dasar PPSMI yang mula dilaksanakan pada tahun 2003 ada pro dan kontranya. Atas beberapa faktor, ramai pihak yang menolak pelaksanaan PPSMI termasuk wujudnya Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) yang disertai beberapa orang sasterawan negara dan segelintik ahli akademik. Menurut Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Timbalan Perdana Menteri dan juga Menteri Pelajaran, kabinet telah meluluskan cadangan strategi kementeriannya untuk memartabatkan bahasa Melayu dan memantapkan pengajaran bahasa Inggeris.

"Strategi ini dirangka berdasarkan hasil kajian dan pemantauan yang telah dilakukan oleh Kementerian Pelajaran mengenai PPSMI sejak dasar ini mula dilaksanakan pada 2003," katanya.

Muhyiddin menyebut beberapa kelemahan besar dalam PPSMI yang mendesak kerajaan mengembalikan dasar bahasa pengantar untuk pengajaran dua subjek teknikal itu. (Selanjutnya, sila klik Malaysiakinionline atau Beritaharianonline)

2 comments:

mama Iman said...
This comment has been removed by the author.
mama Iman said...

slm..fazli, sek awk bila trial spm?ingt nak minta soalan trial sek awk espc subjek add m3,bio, kim n fizik.adik saya ambik spm thn ni.

WELCOME TO SCHOOL OF LIFE